Ana içeriğe atla

Komşu Kapısı - GÜRCİSTAN / GEORGIA - TBILISI/ ГРУЗИЯ - ТБИЛИСИ

Tiflis

NEREYE GİDİYORUZ? J
GÜRCİSTAN- TİFLİS/ GEORGIA - TBILISI/ ГРУЗИЯ - ТБИЛИСИ
Merhaba arkadaşlar. Bu yazımda ilgili olan arkadaşlara kabaca Gürcistan Tiflis hakkında bilgi vermek istiyorum.  Tabiki bir tur şirketi kadar bilgim yok, ancak zaten çoğumuzun da tur şirketlerini tercih etmediğini, tatile gitmeden blog sitelerini ve gezi sayfalarını incelediğini biliyoruz.
Öncelikle Gürcistan’ın gezilebilece3k 2 büyük şehri var deniyor, Batum ve Tiflis. Hatta Karadeniz bölgesinde Artvin üzerinden direk kara yolu ile geçiş var, ancak bunu sadece Batum’u gezecekseniz tercih edin bence, çünkü Tiflis-Batum arası 366 km, tatiliniz yolda geçmesin. Mesela motosikletle gidenleri duymuştum, Batum’u bilmiyorum ama Tiflis motosikletle gezilesi bir yer değil bilginiz olsun.
Tabiki her zamanki gibi gitmeden önce biletimizi almamız lazım. Uçuşlar genelde İstanbul üzerinden yapılıyor, Ankara olursa tekrar İstanbul’a uçakla gidip ayrıca uçak parası veriyorsunuz. Türk hava yolları pahalı, pegasus en ucuz şirketlerden birisi, ben gidiş dönüş onu tercih ettim. Ancak onun dezavantajıda seçtiğiniz her türlü opsiyon paralı. Ama koltuk seçimi, yemek tercihi vb yapmazsanız fiyatı uygun. Ben gittiğimde gidiş geliş 450 tl ye mal olmuştu, ama siz bilet daha önce alırsanız çok daha hesaplı olabilir. Vize uygulamasıda Dışişleri Bakanlığı sayfasında şu şekilde “ Umuma Mahsus Pasaport hamilleri 90 güne kadar seyahatlerinde vizeden muaftır. Diplomatik, Hizmet ve Hususi Pasaport hamilleri 90 güne kadar seyahatlerinde vizeden muaftır.” Yani vizeye ihtiyacımız yok. Sadece seyahat sigortamızı yaptırıyoruz, bu yaşımıza, gidilecek ülkeye ve süreye göre değişiyor. Tahminen 15-20 tl arası tutar. Hfiçi ise ziraat bankasında yurt dışı çıkış harcını yatırıyoruz. Sonra biletimizi rahatlıkla alabiliriz.
Tiflis havaalanı küçük bir yer, dolayısı ile free shoplar da öyle. Yiyecek, içecek bir şey alacaksanız İstanbul’dan alın. Özellikle Gürcistan’da devamlı şarap ve çaça içmeyecekseniz giderken içecek bir şeyler alın derim J Gitmeden sadece bir miktar dolar alsanız olur, çünkü oradaki döviz bürolarında Türk lirası da bozdurabiliyorsunuz. İndiğinizde sakın ortada dolaşanların korsan taksilerine binmeyin, şehre gidiş için (yaklaşık 20-25 km) 70 Lari istiyorlar, ama ticari taksilerle konuştuğunuz takdirde 30 Lariye kadar düşüyor.
Gitmeden güzel bir otelde, pansiyonda yer ayırtırsanız gittiğinizde zorluk çekmezsiniz. Bence en iyisi tavsiye üzerine gitmek. Ben gittiğim oteli kesinlikle tavsiye edebilirim. İsmi parkside apart hoteldi, yatak odası, banyo, tuvaleti, girişte salonu, Amerikan mutfağı vardı. Dışarıda yemek yemek istemediğinizde evde de rahatlıkla bir şeyler hazırlayıp yiyebilirsiniz, mesela özellikle kahvaltılar. Yemek veren otellerin fiyatları yüksek, kahvaltılı olan apartlar var, ancak aynı işi kendiniz de rahatlıkla evde yapabilirsiniz. İsteyenler buradan inceleyebilir: Parkside Hotel/Tiflis. Kapıdan çıktığınız anda şehir merkezindesiniz, ama tarihi ve turistik yerlere gitmek için mecburen taksi kullanmalısınız. Onunda kolayı var, bir taksiciyle anlaşıp telefonunu alın, her ihtiyacınız olduğunda onu arayın gelsin. En fazla 20-30 lar verip her yeri gezebilirsiniz.


apart

  Bu apartın manzarası,


yağmur
sokak

  Sokaklar eski evlerle dolu, han tarzı yapılar mevcut,
ada

kilise




Merkezde yollar çok dar ve trafik sıkışık. Ama merkezden çıktığınız anda yollar genişliyor ve rahatlıyor.
tabelalar

ana cadde

Burası mc donalds'ın olduğu ana caddelerden birisi, Agmashenebeli caddesi. Cadde üzerinde bir çok market bulabileceğiniz gibi, hediyelik eşya satan dükkanlar, manavlar ve ziraat bankasını görebilirsiniz :))
Taksimize atlayıp geldik, otelimize, apartımıza yerleştik. Hava Türkiye’den farklı değil, ama gitmeden önce hava durumuna bakmakta fayda var. Sonuçta bizim sınır komşumuz ama bulunduğu bölge itibariyle biraz daha serin ve yağmurlu olduğu düşünülebilir. Aparta gittiyseniz yanınızda yiyecek ve içecek bir şeyler götürebilirsiniz ve marketlerden alışveriş yapabilirsiniz. Birçok apartta bunun için gerekli aparatlar var. Yabancı ülkeye gittiniz diye her gün dışarıda geleneksel yemek yiyeceksiniz diye bir şart yok. En azından kahvaltıda oraya has kıymalı ve peynirli böreklerinden yersiniz, öğlen hafif bir şeyler ve akşam yöresel tatları deneyebilirsiniz. Bu hem maddi açıdan, hem de mideniz açısından faydalı olacaktır J
İlk gün çevreyi gezebilirsiniz. Merkezde her küçük dükkanda ufak tefek ilginizi çekecek şeyler var. Aynı zamanda buralardan yöresel içecekler olan haşhaşlı su, Barjumi,  çeşitli meyve suları ve çaça, şarap gibi alkollü içekleri bulabilirsiniz. Çünkü bunları freeshoptan bulmanız zor. Gezerken her köşede bir manav görmeniz mümkün, buralardan her çeşit yeşillik, ot ve baharat alabilirsiniz. Aslında Rusların “Rınak” dediği Pazar da mevcut. Orada tabiî ki çeşit çok fazla ve daha hesaplı. Giyim, kuşam gibi şeyler de bulabilirsiniz ama ilginizi çekmeyeceğinden eminim )) Ben bir tane süper market gördüm, ona da arabayla yaklaşık 15 dakika gitmemiz gerekti. Bizdeki 3-4 M migroslar büyüklüğünde, her türlü yiyecek ve içeceği, giyeceği alabileceğiniz bir yer. Mesela ben oradan havyar ve şarap aldım. Spor yapan arkadaşlar protein, karbonhidrat tozu alabilirler, malumunuz bunlar yurt dışında daha ucuz.  

akşam yemeği

Hep dışarıda yemek olmaz :)) Buda bizim evde kendi yaptığımız yemek ve yanında güzel bir şarap.

apart




Bunlarda aparttan görüntüler. Yatak gayet rahat.
banyo



Banyo ve tuvalet de kullanışlı, içeride ufak tefek temizlik malzemeleri de mevcut.
şarap

Sudan çok şarap içtiğimizi söyleyebilirim :)) Bu arada dumanı da üstünde, çok lezzetli gözüküyor ))

    Şimdi yöresel lezzetlere gelelim. Tabiki ben sadece kendi denediklerim hakkında fikirlerimi sunup fotoğraflarını koyuyorum. Giden arkadaşlara tavsiyem her türlü et ve sebze yemeğini denemeleri. Öncelikle ingilizce olmasına rağmen sizlere şu adresi vermek istiyorum; Gürcistan mutfağı. Burada her türlü yemeği görüp, tarifini okuyabilirsiniz. Mesela şu Hinkal denen şey bizim kayseri mantısının büyüğü, biz elle yedik :) çok lezzetli. Türkiye'de de bazı yerlerde dağıstan mantısı olarak geçiyor, rast gelirseniz deneyin. 

müzik



Burası bizim müziğini en çok sevdiğimiz restoran. Hem yemek yiyebilir, Azeri, Gürcü ve Rusça şarkılar dinleyip, alkol alabilirsiniz. 3 kez gitmemize rağmen o ilginç alfabeden dolayı ismini ezberleyemedim :))
votka


Yine aynı restoran, bu sefer önümüzde ne votkaya, ne tekilaya benzeyen cha cha içkisi var )) ilk içtiğimde gözlerim yaşardı, absinth tadı var. lezzet olarak pek tavsiye etmiyorum ama alkol oranı yüksek. Hatta bir tane el yapımı alıp getirdim. Denemek isteyen gelsin ;)
çorba


           
           
çorba
         

Yukarıdakilerde bildiğimiz tavuk ve et suyu çorbaları. Ama içindeki tavuk ve et parçaları bizim restoranlardaki porsiyonlar kadar yani doyurucu. Özellikle et suyu çorbası gayet güzel, onu tavsiye ediyorum.

kaçapuri



Buda Khachapuri, yani Kaçapuri. Dışı pide gibi, içi yumurta ve erimiş peynirle dolu. Gerçekten lezzetli.
Biz yanında ev yapımı şarap içmiştik.
kaçapuri





Üstteki yediğimiz, yandaki ideali :)
chacha



Bu bahsettiğim Chacha. Biraz rusçanız varsa resimde şaraptan, vodkadan ve içenlerin gerçek erkek olduğundan bahsediyor :)
orjinali

meze



Bunun içinde yumurta, fındık, patlıcan ve birkaç çeşit yeşillik var. Fındıklar biraz garip oluyor ama tadı fena değil. Daha çok mezeye benziyor.
meze

hinkali

Bu yukarıda bahsettiğim Hinkal veya Khinkali. Yani büyük mantı. Bir porsiyonda 3-4 tane oluyor, susuz, biraz yağlı ve çatal kaşıkla yemeye çalışırsanız içindekiler dökülüyor ) elle yemekte fayda var. 
Düşününce bunlardan başka bir sürü şey yediğimizi biliyorum, ama isimlerini de bulamadım, resimlerini de. En iyisi gidip denemek.
Gezilecek yerlere gelinceee;

gürcü kızlar

Evet, bunları göreceğinizi hiç düşünmeyin :))
Gürcüler tıpkı Bulgarlar gibi. Esmer, ince, beyaz tenli bir ırk. Bölgede yaşayan ruslar, Belaruslular, Azeriler ve Türkler de mevcut. Ama sarışın insana rastlamak güç. Yukarıdaki resim bira festivalinden alınma, ama ben oradayken böyle şanslı değildik.
Gevşemek için meşhur sülfür hamamlarını denemelisiniz. Yanılmıyorsam ben en son Siirt Eruh'ta bir tane görmüştüm, ilginç bir kokusu vardı )) 

hamamlar

Şehrin önemli noktalarını önce kendi gözümle, sonra genel olarak göstermek istiyorum.

sokak




Sokaklar yemyeşil, zaten benim gittiğim mevsim itibariyle yağmurlar da çoktu. Eski evler çoğunlukta.
caddeler





Ana caddeler kent merkezindekilere göre daha geniş ve ferah.
manzara


Şehir merkezinden sonra lunaparka gidebilirsiniz. Bu lunapark şehrin manzarasını en rahat izleyeceğiniz yerlerden biri. Park içinde çay bahçeleri ve oturmak için ağaçlar, çeşit çeşit çiçekler arasında oturma yerleri var. İsterseniz dönme dolaba binip fotoğraf çekebilirsiniz, bir turu yaklaşık 15 dk sürüyor.

gezi


manzara

tepeden manzara

manzara

manzara





Şehri modern gösteren belli başlı yapılardan birisi, tiyatro ve gösteri salonu.
yemyeşil

merkez



Suyun kirli olduğunu düşünmeyin, bu fotoğraf öncesi yaklaşık 2 gün yağmur yağmıştı. Taksicinin dediğine göre normalde gayet temiz bir nehir kura nehri.
köprü





Barış köprüsü, 2010 yılında cam ve çelikten yapılmış.
köprü


Bu resimde teleferikten çekilmiş bir resim. Teleferikle yaklaşık 6-7 dakikalık bir yolculukla yukarı çıkıyorsunuz. Yukarıda çok zengin bir gürcünün evi olduğu söylendi. villa tarzı, büyük, geniş bir bahçesi olan, yoğun güvenlik önlemleriyle ve kameralarla korunan bir ev. Ayrıca gürcülerin anası adındaki dev heykel var. İhtişamlı bir heykel, ama önüne geçip fotoğraf çekemedim ))


orman
                       

tiyatro salonu
Barış köprüsü ve tiyatro salonu birlikte.



kale

alışveriş




Tam bu bankın üzerinde çok güzel bir şarap dükkanı var :)) Burası teleferiğe binilen yerin karşısı.
tabelalar




Yol tabelalarının aynı zamanda ingilizce olması güzel.

tarihi





Şehir merkezinde eski yapılar.
katedral




Burası kutsal mekanlardan Sameba kilisesi. Restore edilmiş, bahçesi çok güzel, içinde eski eser ve yazıların bulunduğu en ünlü kiliselerden birisi. Diğeri ise Metekhi katedrali, birçok resimde görünen şehir içindeki eski yer orası.





katedral

tarihi





Metekhi katedrali
kilise
kilise ve mumlar
                 
Merak edenlere, Sameba kilisesinin içi. İnsanlar çok sessiz, dua ediyorlar. Ölüm, hastalık, dua için ayrı mum yakma yerleri var. Ben de bir mum yakmıştım, bekliyorum :)) 


Tilki
Bu resmide araya koymak istedim. Bu yavru bir tilki. Yemek yediğimiz esnada yanımızda oturan bir gürcü çifti evcil olarak besliyormuş :) evet, evcil köpek gibi tasması var ve aşırı sevimli. Biz de arkadaşımla sıktırma imkanı bulduk :)) 

  
  





 


Yorumlar

Çok okunanlar

Ranger Olmak İsteyenlere....

  ranger school  "Ranger leads the way" denmişti daha Ranger kursuna gitmeden önce. Baktım ranger park bekçisi demek :) tamam dedim, ben işi hallederim. Altı üstü komando kursu, bizimkinden ne kadar farklı olabilir, çanta ağır olur, koşu, yürüyüş uzun olur, biraz daha disiplin işte. Ama kazın ayağı öyle değilmiş.      Kimse bana gitmeden demedi ki; "Yunus bunlar adamı aç bırakıyor, 30-40 kg çanta taşıtıyor, uyku uyutmuyor, 2nci bir şans vermiyor" diye. Zamanında gitmek ister misin dediler, tabi kursun TSK'da bir adı, bir namı var, Ranger kursuna gidilmez mi. Girdik ingilizce sınavına, sırt çantalı koşuymuş, yüzmeymiş yaptık, tamam dedik bu iş olur. Ama daha önce kursa giden komutanlarımızla görüşünce bu işin çok daha ciddi olduğunu, belli bir fiziki kabiliyet, ingilizce bilgisi ve askeri ön bilgi gerektirdiğini anladım. Bunların bir kısmını gitmeden önce hazırladım, çalıştım, kondisyon yapmaya çalıştım. Bir kısmını ise mecburen Amerikaya gittiğimde tec

İstifa eden askerlere yol haritası..

 Evet arkadaşlar, bu yazının herkese hitap etmediğini biliyorum. Ama silahlı kuvvetlerden ayrılmayı planlayan arkadaşlarıma subay, astsubay veya uzman olsun faydalı olacağına inanıyorum. Çünkü ben istifa etmeden önce bu tür yazıya rast gelemedim. Sıkıntı yaşadığım, keşke dediğim bazı konuları buraya yazarak bilgi vermek ve yardımcı olmak istiyorum. Askerlikle ilgisi olmayanlarda çevrelerinde gördükleri eski askerlerin haleti ruhiyeleri hakkında bilgi sahibi olurlar ve onları daha iyi anlarlar :)    Ben 2012 yılı Ekim ayında Kıdemli yüzbaşı rütbesinde TSK'nden istifa ettim. Tabiki bu kolay bir karar değil emin olun. 4 yıl askeri lise, 4 yıl harp okulu ve 12 yıl hizmet. Toplamda 20 yıl ediyor. 35 yıllık hayatımda hiç azımsanacak bir zaman dilimi değil, özellikle çekilen cefalar göz önüne alınırsa. Tabiki istifanın çeşitli sebepleri var, eminim herkesin kendince sebepleri vardır. Ama muhtemelen ortak noktalarımız şunlar olacaktır;  Çok kısa sürelerde tayin görüyoruz. Tam bi

Şiir Gibi Yaşamalı Hayatı...............

Şiir Gibi Yaşamalı Hayatı............... Nazım Hikmet      Hayat sadece ekstrem sporlar yapmak, egzotik tatillere gitmek, hızlı arabalara binmekle zevkli hale gelmiyor. Onu zenginleştirmek, yaşanılabilir hale getirmek bizlerin elinde. Bu sadece kesemizin, banka hesabımızın, yastık altındaki birikimimizin değil, aynı zamanda maneviyatımızın, iç dünyamızın gelişmesi ve zenginleşmesi. Bunu yapmak için paraya, kariyere ihtiyacınız yok. Bol bol okumaya, okuduklarınızı düşünmeye, değerlendirmeye ihtiyacınız var. İnsan canı çok sıkkın olduğunda bir yarım saatini ayırıp kafasını dağıtabilir, farklı bir dünyaya açılabilir ve dertlerinden uzaklaşabilir.       Tabiki bu sadece romanla, hikaye ile olmaz. Şiirle olur, güzel bir sözle olur, masal ile olur, hangi bilgiye ve bilgeliğe nereden ulaşacağınız belli olmaz. Kısacık bir hikayeden yepyeni anlamlar, dersler çıkarabileceğiniz gibi 400-500 sayfalık bir kitaptan hiçbir zevk almamanız ve fayda sağlamayabilirsiniz. Bu konuda tavsiy

Evde lotus yetiştirmek.../ лотос / Lotus flower

lotus    Evde bir su bitkisi yetiştirmek, neden olmasın..Bu lotus da olabilir, nilüfer de. Gerçi internet sitelerine bakarsanız bunların dışında da birçok tür var. Ama görünüşlerine bakarsanız en dikkat çekenleri çiçekleri nedeniyle bu ikisi.      Ben lotus tohumlarımı bir internet sitesinden aldım. ilk denememde tohum yaşamadı ancak ikincisinde başarılı oldum ve çiçeğim şu an su dolu saksımda gayet mutlu. önemli olan önce sağlıklı bir tohum bulmak. ilgilenen arkadaşlara tohum satın aldığım sitenin ismini de bir ara veririm. burada da lotusumun tohumdan başlayıp çiçek açana kadar olan gelişimini de yazacağım ve fotoğraflarını koyacağım. ilgilenirseniz zengarden dükkanından bu tohumlara ulaşabilirsiniz ve hazırlıklara başlayabiliriz.     Burada önemli olan tohumların alındıktan sonra uygun şekilde falçatayla kesilmesi ve iç kısma ulaşılması. Yetersiz keserseniz, tohum içine su almıyor ve haftalarca bekliyorsunuz. Çok keserseniz tohum ölüyor. En iyisi resimde görüldüğü gibi i