Ana içeriğe atla

SİNEKKAPANLAR / Carnivorous / плотоядный

carnivorous

SİNEKKAPANLAR / Carnivorous / плотоядный

Evet, evde sinekkapan dediğimiz etçil bitkileri beslemek hayal değil, sadece biraz masraf, ilgi ve bilgi gerekiyor J aksi takdirde verdiğiniz paraya ve emeğe yazık olur.

Öncelikle bu çiçekleri nereden temin edebiliriz? Gittigidiyor, sahibinden.com siteleri ve birkaç tane üretim yapan firma var. Ama ben bu firmalardan aldım ve memnun kalmadım. Gönderdikleri çiçekler çok küçük ve dayanıklı değil. Zaten bu çiçekleri almamızın sebeplerinden birisi onları sinekle, böcekle beslenirken izlemek, tıpkı belgesel kanallarında olduğu gibi. Ama buradan alınan çiçekler görsel bir zevk vermiyor, zor ayakta duruyorlar, böcek yemelerini beklemek mucize olur )) Ayrıca buradan alacağınız çiçeklerin fiyatı da oldukça pahalı. Zaten tohumlardan hiç bahsetmiyorum, çünkü tohumdan alıp büyüteni hiç duymadım, oldukça meşakkatli bir iş. Ben yurt dışından 3 defa aldım bu çiçekleri, ikisinde öldürdüm, üçüncüsünde bu işi öğrendiğime inanıyorum )) şu an çiçeklerimin maşallahı var, suyunu, güneşini, toprağını ve sineğini verdikten sonra hiçbir sıkıntıları yok. 


drosera


Tabiki sinekkapanlar da çeşit çeşit. Aynı zamanda bu çeşitlilik bakımlarını da değiştiriyor. Mesela kışın dinlenmeye geçip geçmemesi gibi. Bu gördüğünüz "Drosera" 
karışık


 Bunlar aldığım 2nci parti çiçekler. Saksılar uygun ancak ideal değil ve sera ortamının yaratılması gerekiyor. Dışarıda yaşamaları için uygun sıcaklı ve nem gerekli.
dionaea muscipula



"Dionaea muscipula" dediğimiz, en yaygın ve sevilen tür. Kırmızısı, küçüğü, büyüğü hepsi ayrı bir tür. Ama bakması en zevkli olan :)) Venüs sinekkapan olarak da bulabilirsiniz.
sarracenia



Buda "Sarracenia" türü. Bakması daha kolay. Bazen koçtaş gibi mağazalarda rastlayabilirsiniz. Kıbrıs'ta yaşayanlar varsa orada erülkü süpermarkette bile görmüştüm :) çeşitleri çok, sürahi gibi olanları çok bulunuyor. 






karışık


Alışveriş için şu iki siteyi inceleyebilirsiniz: hccarnivorousplants.co.ukbestcarnivorousplants.net ve Türkiye'de bulunan etoburbitkiler.com. Bunları deneyebilirsiniz, en azından almadan önce gerekli bilgileri okuyun, toprağını, saksısını, serasını hazırlayın.
Siparişi vermeden önce şu temek konuları bilmemiz gerekiyor. Ben önce kendi bildiklerimi ve uyguladıklarımı daha sonra yerli ve yabancı kaynakları vericem, isteyen istediği şekilde okuyup uygulasın. Çünkü her internette yazan -özellikle yabancı siteler- bizim ülkemizde, iklimimizde uygulanabilir değil. Bence herkes kendi bitkisi için, kendi gün ışığına, suyuna, toprağına uygun bir yetiştirme tarzı seçmeli. Zaten çiçek yetiştiriciliğinin güzel yanı bu değimli?

SAKSI;

Normalde şeffaf, içi gözüken bir saksı kullanmanız tavsiye ediliyor. Tabiî ki yine altında suyun tahliye olması için delikleri olan, cam, plastik veya topraktan bir saksı. Çok büyük olmasına gerek yok, dikkat ettiyseniz ülkemizde yetişen türler çok büyük çiçekler değil. Dikkat etmemiz gereken bu çiçekler soğan tipi köke sahip, yani aşağıda minik kılcal kökler olduğu gibi, havuç, turp gibi toprak altında büyük bir kökü var. Ama belli bir boya geldikten sonra büyümüyor. Saksı cam da olabilir dedim, çünkü nemi sevdikleri için fazla hava sirkülasyonu olmayan, nemli, sıcak, bataklık tipi toprak ve havaları seviyorlar. Benim saksıları görmüşsünüzdür, önce plastik denedim, sonra görünüşü güzel olsun diye kahverengi plastik saksıları tercih ettim. Saksıların altında delik olması şart, çünkü bu çiçekler üstten sulama sevmiyor. Gerekli olan suyu saksı dibinden alıyorlar, biraz sonra bahsedeceğim üzere saksı tabağında devamlı su olması lazım, yani bize altı delikli bir saksı ve altlığı lazım. Bitkiler nemi ve sıcağı da sevdikleri için terrarium tarzı (Bu sitede bulabilirsiniz) cam içinde büyütebiliriz. Bu onlara ihtiyaç duyacakları sıcak ve nemi sağlayacaktır. Ama şunu da düşünmek lazım, terrarium içinde bulunan çiçek gerek duyduğu azotu (böcekler yani) nasıl ulaşacak? ve bir çiçeği havasız bir cam kavanoz içine hapsetmek benim vicdanıma uymuyor. Ayrıca etçil bitkiler ile bir başka yabancı siteye de buradan ulaşıp inceleyebilirsiniz.


yanlış toprak




Saksı fena değil ama bu kurbanlardan biri :( yanlış seçim toprak ve su.
drosera








Bu çiçeğim zamanla coştu, resimlerini koyarım.
uygun toprak


           TOPRAK;

         Tariflerinde genelde sphagnum yosunu, torf karışımı ve ponza taşı parçaları olmalıdır diye geçiyor. Ben önce tembellik edip hazır aldım, dendiği gibi torf, ot gibi, yosun gibi kökümsü şeyler var, bunlar muhtemelen o adı geçen yosun. ve minik minik beyaz taş parçaları, ama sert değil, yumuşak, kırılgan, sünger gibi. Suyun içinde durduğu için bu karışım devamlı nemli, bataklık kıvamında duruyor.  


değişik saksı


           NEM;

Çiçeğimiz ve kökleri nem seviyor arkadaşlar. Ben çiçeklerimi aldığım şeffaf ayakkabı kutusuna koydum. Biraz büyüyüncede yine şeffaf saklama kabına koydum. Altında da biraz su oldu mu istenen nem sağlanıyor. Yoksa bu çiçeklerin büyüdüğü yere bakarsanız bataklık tarzı yerler. Ben 1 ay Florida'da kalmıştım, inanın o nem ve sıcak Türkiye'de yok.

nem ihtiyacı

Bu maksimum boy ayakkabı kutusu. Şeffaf, güneş alıyor. Altı delik değil, su koyulabiliyor. Yanda delikleri var, hava alıyor. Daha ne olsun.

SULAMA;

En önemli konu belkide sulama. Su dinlendirmeyi denedim, ama üstten klorsuz, dinlenmiş, temiz kısmı almak kolay olmuyor. Yağmur suyu da öyle hemen isteyince birikmiyor. En iyisi klima suyu veya ütü için kullanılan saf su. Ben tekzenden alıyorum, bulduğumda da klima suyu biriktiriyorum. 1 lt'si 3 tl. Zaten kapalı bir kapta büyütürseniz su çabuk buharlaşmıyor, uzun süre idare edersiniz. Benim ayakkabı kutusu bunun için ideal.

bunlar nem sevmiyor

Saksı altında ister tabak olsun, ister saklama kabı olsun altında daima 2 parmak su olacak. Benim venüs sinekkapanımı şu aralar kutusundan çıkardım, güneşin kıyısına koydum, tabakla suluyorum. Toprak devamlı çamur kıvamında olacak.

GÜBRE VEYA BESİN;

Bu bitkiler gerekli azot ve vitamini böceklerden alıyor. Böcekler olmasa bile sulama kanalıyla yaşayabiliyorlar. Ek olarak besin veya gübre vermeyin.

KIŞ DİNLENMESİ;

Etçil bitkilerin bazısı kışın dinlenmeye geçiyor. Mesela venüs sinekkapan gibi. Ama drosera geçmiyor. Bunları çiçek alırken öğrenebilirsiniz veya internetten aldığınız bitki özelliklerini okuyabilirsiniz. Kışa girerken venüsün kapanları kararıp dökülmeye başlayacak, öldüğünü zannetmeyin. Çiçeğiniz toprak altındaki kökü ile yaşamaya devam edecek. Zaten bu dormancy denen evrede gerçekten dinleniyorlar ve bir sonraki sene için güçleniyorlar. Eğer çiçeğinizin dinlenmesine izin vermez suni ışık ve ısı ile devam ettirirseniz yaza daha güçsüz başlayacaktır. Bu tavsiye edilmiyor. Ama droseralarınız dinlenmeye geçmiyor. Onlara yine gerekli nemi ve sıcaklığı sağlayıp büyütmeye devam edebilirsiniz. Venüsünüzü ise toprağını daima nemli tutarak, bodrum, kiler gibi serin bir ortamda bahara kadar bekletebilirsiniz. Yaz sıcaklarının gelmesiyle zaten kendiliğinden tekrar çiçeklenmeye başlayacaktır.

BESLENMESİ;

Verimsiz toprağı var demiştik, gübre vermiyoruz demiştik, yani bitki sadece bizim alttan sulama ile aldığı su ve kapanları vasıtasıyla yakaladığı böceklerle beslenir. Özellikle venüse dikkatle baktığınızda kapanın iki tarafında ikişer adet ince kıl göreceksiniz. Av kapana girdiğinde bu tellerden birine dokunduğunda kapan aktif olmaz, ama ikisine birden dokunduğunda kapanır. Bunun sebebi otla, tozla aktif olmaması, gerçekten canlı bir hayvan yakaladığında kapanmasıdır. Çiçekler genelde örümcek, karınca, sinek, böcek gibi hayvanlarla besleniyor.

kapan


Kapan bu şekilde kapandığında hafif bir şişlik oluyor. Bu 1 hf 10 gün içinde açılıyor, içinden hayvandan geri kalanlar çıkıyor, yani sindirilmeyen kısımlar. Ben genelde bu kalanları cımbızla alıyorum.
iyi gelişme

Küçük örümcek verebilirsiniz, veya sivrisinek. Bunların sindirilmesi de kolay olur. Ben bir arkadaşımın tavsiyesi üzerine kurtçuk besledim. Ömürleri pek uzun olmuyor ama tam çiçeklere göre etli, yumuşacık birer yem oluyor. Yalnız bu kurtlar droseralara göre değil. Sadece venüslere göre.
kapanda av

kapan ve sinek

Burada kapanmış halini görüyorsunuz. Ben canlı bir örümcek vermiştim, ayaklarının yarısı dışarıda kaldı, ama geri kalanı sindirildi.


kapanın dişleri

Buradada kapanın içindeki tüyleri görebilirsiniz. Bunlarla oynamayın, çöple, ölü hayvanla kandırmayın. Çünkü kapanların 2-3 kapanmalık ömürleri var. Sonra görevini tamamlayan kapan kararıp, çürüyor. Hemen ardından alttan yeni kapanlar çıkıyor. Çiçek çıktığında bunu kesmeniz tavsiye ediliyor. Çünkü bu çiçek bitkinin gücünü oraya aktarmasını sağlıyor, kapanlar güçsüz kalıyor.
En çok merak edilenlerden biri "bitki kıyma, et yer mi?" yemiyor arkadaşlar. Sadece canlı hayvan. O da fazla büyük olmayacak, kapana sığacak, kapanı ısırıp bitkiye zarar vermeyecek.
Şimdi aşağıya benim videoları koyuyorum.

canlı kapan
canlı kapan


kurtçuklar

Burada yetiştirdiğim kurtlar var. Önce kapalı bir kap alıp, içine çok az tavuk eti koyuyorsunuz, ben çöpe gidecek olan bir parça koydum. Sonra kutunun, kabın üzerine sinek girecek kadar bir delik açıyoruz. Delikten giren, yumurtlayan sinekler dışarı çıkamıyor. Larvadan çıkan kurtçuklarda tavuğu yiyerek besleniyorlar. Ben sinek olmalarını beklemeden hepsini veriyorum, beklerseniz belki sinek olup kendileri yem olabilir ama koku dayanılır gibi değil :) tavsiye etmiyorum.
Droseraların beslenmesi ise şu şekilde oluyor. Onlar venüsler gibi hızlı tepki vermiyor, yaprak üzerindeki yapışkan kılcallar vasıtasıyla hayvanı yapıştırıyor. Hareketsiz kalan hayvan kaçamıyor ve yaprak üzerindeki bu kılcallar yavaş yavaş avın üzerine kapanıyor. Eğer hayvan büyükse yaprak içe doğru rulo şeklinde de kapanabiliyor. bunun için çok büyük hayvan vermemek lazım, kapanamaz. 



drosera sinek




Sineğin yakalanmış hali. Bir süre sonra kılcallar böceğin etrafını saracak ve sindirim başlayacak.
kılcallar

kılcallar


Kılcalların üzerinde o yapışkan sıvı ne kadar çok ise, çiçek o kadar sağlıklıdır. Çünkü yetersiz sulama sonucunda bu teller kuruyor, uçlarında yapışkan sindirim sıvısı kalmıyor. Böylece av yakalayamayıp ölebiliyor. Bitkinizi susuz bırakmayın.
kılcalların nemi

kapanması

Bu şekilde rulo şeklinde nasıl kapandığını görüyorsunuz.
Aşağıda diğer sinekkapanlara, etçil bitkilere birkaç örnek görüyorsunuz.

üstten görünüm

küçük hali

hayalim :)

fazla büyümüyor

benimkiler

sağlıklı kapanlar

içi sıvı dolu olmalı

sağlıklı kapan

Çiçekler nem ve sıcak sevmelerine karşın (özellikle venüs sinekkapanlar) devamlı kapalı ortamda durunca büyümeleri duruyor ve hastalıklı kapan üretiyorlar. Bu kapanlar sağlıklı, büyük kapanlar olmuyor, gövdeleri yamuk, küçük. Kapanlar ise küçük, bazısı yarı açık ve hepsi de beslenemeyecek, büyüyemeyecek durumda. Yabancı sitelere baktığımda bunun sebebinin topraktaki zararlılar olabileceği (bu durumda toprağı değiştirmek gerekiyor) temiz havaya ihtiyaç duyduğu veya verilen suyun beğenilmediği anlamına geldiği söyleniyor. 

büyüme evresi

Burada sağlıksız dalları ve yaprakları görebilirsiniz. Özellikle sağdakiler. Çürümüş görüntüsü veriyorlar. Kendi beslenecek durumda değil. Böyle olanları en dipten buduyorum, aynı yerden büyümeye devam etmiyor ama enerjinin, vitaminin o dala ve kapana gitmesini engelliyorum.
sağlıksızlar kesilebilir

sağlıksız gelişme

Bu kapanın altı hastalıklı gibiydi, sorunun havasızlık olduğunu düşünerek çiçeğimi artık her gün sabah dışarıya, güneşe koyuyorum. Akşam hava serinlediğinde geri alıyorum. Toprak kurumuş oluyor ama çiçek gerekli temiz havayı ve güneşi almış oluyor. Suyunu da değiştirmediğime göre sorun, havasız kalmasıymış. Şimdi kapan kısmı gayet sağlıklı ve alttan yeni çıkan minik çiçekler de sağlıklı gözüküyor. 
Çiçeklerimin son durumunu koymak istedim, tarih ağustos 2014:

seram

 Bunlar nem seven grup. Ara sıra hava almaları ve kendi kendilerine beslenmeleri için kapaklarını açıyorum.

uzamış hali

minikler çıkıyor








Alttan gelen minik kapanlar umut verici.
örümcek kapanda

Örümcek yedikten sonraki hali :))

Yorumlar

Çok okunanlar

Ranger Olmak İsteyenlere....

  ranger school  "Ranger leads the way" denmişti daha Ranger kursuna gitmeden önce. Baktım ranger park bekçisi demek :) tamam dedim, ben işi hallederim. Altı üstü komando kursu, bizimkinden ne kadar farklı olabilir, çanta ağır olur, koşu, yürüyüş uzun olur, biraz daha disiplin işte. Ama kazın ayağı öyle değilmiş.      Kimse bana gitmeden demedi ki; "Yunus bunlar adamı aç bırakıyor, 30-40 kg çanta taşıtıyor, uyku uyutmuyor, 2nci bir şans vermiyor" diye. Zamanında gitmek ister misin dediler, tabi kursun TSK'da bir adı, bir namı var, Ranger kursuna gidilmez mi. Girdik ingilizce sınavına, sırt çantalı koşuymuş, yüzmeymiş yaptık, tamam dedik bu iş olur. Ama daha önce kursa giden komutanlarımızla görüşünce bu işin çok daha ciddi olduğunu, belli bir fiziki kabiliyet, ingilizce bilgisi ve askeri ön bilgi gerektirdiğini anladım. Bunların bir kısmını gitmeden önce hazırladım, çalıştım, kondisyon yapmaya çalıştım. Bir kısmını ise mecburen Amerikaya gittiğimde tec

İstifa eden askerlere yol haritası..

 Evet arkadaşlar, bu yazının herkese hitap etmediğini biliyorum. Ama silahlı kuvvetlerden ayrılmayı planlayan arkadaşlarıma subay, astsubay veya uzman olsun faydalı olacağına inanıyorum. Çünkü ben istifa etmeden önce bu tür yazıya rast gelemedim. Sıkıntı yaşadığım, keşke dediğim bazı konuları buraya yazarak bilgi vermek ve yardımcı olmak istiyorum. Askerlikle ilgisi olmayanlarda çevrelerinde gördükleri eski askerlerin haleti ruhiyeleri hakkında bilgi sahibi olurlar ve onları daha iyi anlarlar :)    Ben 2012 yılı Ekim ayında Kıdemli yüzbaşı rütbesinde TSK'nden istifa ettim. Tabiki bu kolay bir karar değil emin olun. 4 yıl askeri lise, 4 yıl harp okulu ve 12 yıl hizmet. Toplamda 20 yıl ediyor. 35 yıllık hayatımda hiç azımsanacak bir zaman dilimi değil, özellikle çekilen cefalar göz önüne alınırsa. Tabiki istifanın çeşitli sebepleri var, eminim herkesin kendince sebepleri vardır. Ama muhtemelen ortak noktalarımız şunlar olacaktır;  Çok kısa sürelerde tayin görüyoruz. Tam bi

Şiir Gibi Yaşamalı Hayatı...............

Şiir Gibi Yaşamalı Hayatı............... Nazım Hikmet      Hayat sadece ekstrem sporlar yapmak, egzotik tatillere gitmek, hızlı arabalara binmekle zevkli hale gelmiyor. Onu zenginleştirmek, yaşanılabilir hale getirmek bizlerin elinde. Bu sadece kesemizin, banka hesabımızın, yastık altındaki birikimimizin değil, aynı zamanda maneviyatımızın, iç dünyamızın gelişmesi ve zenginleşmesi. Bunu yapmak için paraya, kariyere ihtiyacınız yok. Bol bol okumaya, okuduklarınızı düşünmeye, değerlendirmeye ihtiyacınız var. İnsan canı çok sıkkın olduğunda bir yarım saatini ayırıp kafasını dağıtabilir, farklı bir dünyaya açılabilir ve dertlerinden uzaklaşabilir.       Tabiki bu sadece romanla, hikaye ile olmaz. Şiirle olur, güzel bir sözle olur, masal ile olur, hangi bilgiye ve bilgeliğe nereden ulaşacağınız belli olmaz. Kısacık bir hikayeden yepyeni anlamlar, dersler çıkarabileceğiniz gibi 400-500 sayfalık bir kitaptan hiçbir zevk almamanız ve fayda sağlamayabilirsiniz. Bu konuda tavsiy

Evde lotus yetiştirmek.../ лотос / Lotus flower

lotus    Evde bir su bitkisi yetiştirmek, neden olmasın..Bu lotus da olabilir, nilüfer de. Gerçi internet sitelerine bakarsanız bunların dışında da birçok tür var. Ama görünüşlerine bakarsanız en dikkat çekenleri çiçekleri nedeniyle bu ikisi.      Ben lotus tohumlarımı bir internet sitesinden aldım. ilk denememde tohum yaşamadı ancak ikincisinde başarılı oldum ve çiçeğim şu an su dolu saksımda gayet mutlu. önemli olan önce sağlıklı bir tohum bulmak. ilgilenen arkadaşlara tohum satın aldığım sitenin ismini de bir ara veririm. burada da lotusumun tohumdan başlayıp çiçek açana kadar olan gelişimini de yazacağım ve fotoğraflarını koyacağım. ilgilenirseniz zengarden dükkanından bu tohumlara ulaşabilirsiniz ve hazırlıklara başlayabiliriz.     Burada önemli olan tohumların alındıktan sonra uygun şekilde falçatayla kesilmesi ve iç kısma ulaşılması. Yetersiz keserseniz, tohum içine su almıyor ve haftalarca bekliyorsunuz. Çok keserseniz tohum ölüyor. En iyisi resimde görüldüğü gibi i

Komşu Kapısı - GÜRCİSTAN / GEORGIA - TBILISI/ ГРУЗИЯ - ТБИЛИСИ

Tiflis NEREYE GİDİYORUZ?  J GÜRCİSTAN- TİFLİS/ GEORGIA - TBILISI/ ГРУЗИЯ - ТБИЛИСИ Merhaba arkadaşlar. Bu yazımda ilgili olan arkadaşlara kabaca Gürcistan Tiflis hakkında bilgi vermek istiyorum.  Tabiki bir tur şirketi kadar bilgim yok, ancak zaten çoğumuzun da tur şirketlerini tercih etmediğini, tatile gitmeden blog sitelerini ve gezi sayfalarını incelediğini biliyoruz. Öncelikle Gürcistan’ın gezilebilece3k 2 büyük şehri var deniyor, Batum ve Tiflis. Hatta Karadeniz bölgesinde Artvin üzerinden direk kara yolu ile geçiş var, ancak bunu sadece Batum’u gezecekseniz tercih edin bence, çünkü Tiflis-Batum arası 366 km, tatiliniz yolda geçmesin. Mesela motosikletle gidenleri duymuştum, Batum’u bilmiyorum ama Tiflis motosikletle gezilesi bir yer değil bilginiz olsun. Tabiki her zamanki gibi gitmeden önce biletimizi almamız lazım. Uçuşlar genelde İstanbul üzerinden yapılıyor, Ankara olursa tekrar İstanbul’a uçakla gidip ayrıca uçak parası veriyorsunuz. Türk hava yolları pahalı